۱۳۹۶ تیر ۳۰, جمعه

باسفارش دوستی که میخواهد در این مورد تحقیق نماید :



ديوار بزرگ چين


غلام علی صارم 
همانطوريكه مي دانيد يكي شاهكاري هاي معماري بشر، ديوار چين است. ديوار چين در سال 1987 توسط سازمان يونسكو جزو يكي از آثار باستاني دنيا قرار گرفت، اين ديوار مانند يك اژدهاي عظيم به طول 6700 كيلو متر از ميان صحرا ها، چمن زار ها، كوه ها و فلات ها از غرب تا شرق كشور چين عبور كرده است.
اين ديوار در حدود 2700 سال پيش ساخته شده است كه در حال حاضر قسمت هاي از اين در حال تخريب است يا بكلي ناپديد شده است.  ديوار چين تنها ساخته بشر است كه اگر از جو زمين خارج شويم  ميتوانيم آنرا ببينيم. با اين حال، اين ديوار هنوز هم يكي از جاذبه هاي گرد شگري در دنيا به شمار مي رود كه داراي معماري با شكوه و عظيمي است و از لحاظ تاريخي ارزش بسيار و با عظمتي  داردكه هزاران چشم را به خود خيره نگه ميدارد.
پيشينه اين ديوار:
اين ديوار عظيم الجثه در اصل در ايالت «يان» «زائو» و «كين» در فصول مختلف سال در برابر هجوم لشكر هاي متخاصم، همانند يك ديوار دفاعي و يك اثر نفوذ ناپذير براي جلو گيري از يورش قبيله هاي وحشي به شهر ها ساخته شده است.
اين ديوار كه در طول حكومت پادشاهان مختلف بار ها تعمير و باز سازي شده و گسترش يافته است، در حقيقت هنگامي كه براي اولين بار بناشد، بعنوان دژ مستحكم و مستقل به شمار مي رفت و پس از آن در هنگام امپراتوري «كين» به ديوار عظيمي مبدل شد.
امپراتور «كين شيهوانگ» پس از متحد شدن ايالات چين تلاش كرد تا با مرتبط ساختن قسمت هاي ان ديوار در قسمت هاي شمالي به يكديگر، حملات لشكريان هان را دور سازد.
از آن پس اين ديوار بزرگ بعنوان بناي ياد بود ملت چين در طول تاريخ بر شمرده مي شده است. ديدار و گشت و گذار ازين ديوار همانند سفري به گذشته هاي تاريخ است. زيرا در هر قدمي كه بر ميداريد با شاهكاري ها و عجائب معماري روبرو مي شويد.
معماري و ساختمان ديوار:
نحوه ساخته شدن اين ديوار بسيار جالب است. در ساختن اين ديوار از مصالح و نيرو هاي انساني بيشماري از جمله سربازان، زندانيان و مردم بومي استفاده شده است.
ديوار چين سمبل و نشانه بارزي از خرد، پشتكار و سخت كوشي  مردم چين است.
اما يكي از نكات جالب توجه كه در ساخت اين ديوار وجود دارد استفاده از ارد برنج در ساختار خشت هاي آن است به اين شكل كه معماران و طراحان ديوار چين براي آنكه به خشت هاي ديوار استحكام بيشتري ببخشند به تركيبات سازنده آن آرد برنج نيز افزودند تا دوام و قدرت ديوار را افزايش دهند.
در قسمت هاي مختلف ديوار تفاوت نژاد ها و قوم هاي مختلف به نحو بسيار چشمگير و باور نكردني، قابل مشاهده است.
قسمت اعظم در شرق چين شروع shanhaiguan اين ديوار كه امروز شاهد آن هستيم، در زمان امپراتوري مينگ ساخته شد كه از گذر گاه Beijing, Tianjin Lioaning, Heber در غرب ادامه دارد كه درين ميان از ولايات jiayuguan شروع شده و تا گذر گاه shanxi, Inner Mongolia, Shaanxi, Gansuo عبور مي كند.

نگهداري و محافظت از ديوار:
اكادمي ديوار بزرگ چين، براي محافظت ازين اثر باستاني تاسيس شده است. پس از بررسي و تحقيقي كه بر روي اين ديوار در ولايات مختلف انجام شد در  تاريخ 12 دسامبر 2002 ميلادي مسئوولين اين اكادمي اعلام كردند كه بلاياي طبيعي از يكسو و تخريب وويراني به دست افراد از سوي ديگر باعث شده است كه تنها 30 فيصد ازين ديوار از شرايط خوب و قابل قبولي بر خور دار باشد. اين تحقيق بمدت 45 روز بر روي يكصد و يك  قسمت مختلف ديوار انجام شد.

سابقه فرهنگي ديوار:
اين ديوار نمادي قابل توجه از فرهنگ مردم چين به شمار مي رود، درين ديوار تركيبي از سمبل هاي مردمي و اسطوره هاي چين به چشم مي خورد. اما زيبا ترين و در عين حال غم انگيز ترين افسانه اي كه درين باره نقل شده است، در باره فرو ريختن قسمتي ازديواربه خاطر «منگ چيانگنو» است. وي پس از كشته شدن شوهرش در حين ساخت اين ديوار در غم او بسيار گريست و پس از آن سر گذشت تلخ و غم انگيز پيدا كرد. اين داستان در كتاب ها و ترانه هاي عاميانه و اپراهاي قديمي نقل شده است و در ميان مردم چين بسيار مشهور است.

مسافرت در طول ديوار:
اگر تمايل داريد كه ازين ديوار باز ديد نمائيد، بهترين منطقه براي شروع، «سيماتاي» است كه در يكصد و ده كيلومتري شمال شرقي بيجينگ «پكن» قرار گرفته است، زيرا اين منطقه ازديوار، هنوز هم فرم اصلي و واقعي خود را حفظ كرده و به علت كمبود وسايل نقليه عمومي درين ناحيه از طرف توريست هاي ديگر هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر