۱۳۹۷ تیر ۱۳, چهارشنبه

حوزه وی ساختن انتخابات درغزنی ، حل بحران یا تشدید بحران ؟


حوزه وی ساختن انتخابات در غزنی، حل بحران یا تشدید بحران؟
غلام علی صارم 
امنیت در ولایت غزنی چالشی استکه تا هنوز بصورت جدی قانون، مدنیت و زندگی توأم با صلح و صفا را تحت الشعاع قرار داده است .
کمیسیون انتخابات این را ( امنیت و شرایط اضطراری) مستمسک قرار داده ولایت غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم نموده اند ،  درحالیکه اینکار هیچگونه مبنای قانونی نداشته و درواقع تشدید بحران و شکستن حلقه وصل مردم ودامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی است .
مشکل اصلی این است که در انتخابات قبلی وکلای این ولایت که از چند گروه قومی و از لحاظ مذهبی همه شیعه بودند به پارلمان راه یافتند و اینکه چراکسانی دیگر نتوانستندآراء لازم را بدست آورده و کرسی های پارلمان را از آن خود نمایند؟  علت اصلی جنگ و نا امنی و همچنان وابستگی اکثریت ایشان به گروه های مخالف دولت بود که باوجود همین علت ها از شرکت در انتخابات ابا ورزیده و در نتیجه نتوانستند نماینده ای در پارلمان داشته باشند.
اگر بدون غرض و مرض فکر کنیم باید بگوییم که اینجادموکراسی واقعی اعمال گردیده ، زیرا یک برادر شیعه از برادر سنی و یا برادر هزاره از برادر پشتون خود نمایندگی می کند و این روحیه ای است قابل ستایش و ترویج ، و اینکاریست که سالها عکس آن عملی گردیده است .
اما عده ای فاشیست و پیروان اندیشه قبیله سالاری در همان موقع هم آنرا بی عدالتی خواندند و اینک که این ولایت را به سه حوزه تقسیم کردند می بینیم که مبنا همان اندیشه برتری جویی قومی و فاشیستی است.
اینها عملا غزنی را به سه گروه قومی تقسیم کرده اند که اینهم برمبنای برتری جویی است ، زیرا این تقسیم بندی در پی یک احصائیه گیری دقیق صورت نگرفته است و مبنا قومیت است.  از نظر ما اینکار نتنها مشکل غزنی را حل نتوانسته بلکه گرهی بر سایر گره ها می افزاید و آنچه که در این ولایت وجود نداشت ( نفاق قومی و مذهبی) درپی این حرکت عملا بوجود خواهدآمد و عامل اصلی آن کمیسیون انتخابات و دولت میباشد . ما این تقسیم بندی را برخلاف قانون اساسی و قانون انتخابات کشور دانسته و صراحتا میگوییم که این حرکت خلاف قانون نقطه آغازدشمنی بین اقوام برادر ولایت غزنی خواهد شد.
«باد این سخن بگوشت ما مرده و توزنده» .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر