۱۴۰۲ مرداد ۲۱, شنبه

روایت 32

 

«دردم از خدا، گله ام از همسایه! »

غلام علی صارم

9 حوت1401

این یک ضرب المثل ما افغانستانی ها است، جمله ای در مورد ضرب المثل ها میگویند و آن اینکه: ضرب المثل ها فرهنگ یک جامعه را معرفی می کند.  من هم در این نوشته کوتاه که درارتباط اظهارات کشور همسایه مان پاکستان میباشد کوشش می کنم که از ضرب المثل های خودما استفاده کنم .

عنوان فوق هم یک ضرب المثل است . 

پاکستان که اینک دچار یک سلسله ناامنی ها گردیده و پشت سرهم به تجمعات مردمی مخصوصا در مساجد و مراکز نظامی از جانب مخالفین شان که همه پاکستانی هستند مورد حمله قرار گرفته و میگیرد. گروپ های حمله کننده همانند که روزی به کمک و همکاری خود شان به منظور بدست آوردن مقاصدی ساخته بودند و امروز برخ خود شان شمشیر کشیده اند. یعنی این هم دقیق است که میگویند :« هرکسی آن درود ، عاقبت کار که کشت »

پاکستان بخاطر منحرف کردن افکار عامه و اینکه به مردم شان بی کفایتی و عدم توانایی تامین امنیت مردم و شهر ها را توجیه کنند، چنان وانمود کردند که گویا افغانستان و طالبان حاکم دراین کشور است که این جنگجویان پاکستانی را حمایت می کنند. درحالیکه امارت اسلامی طالبان خود گرفتار یک سلسله جنجال های سیاسی و اقتصادی هستند و در همچو حالت هرگز به چنین اقدامی دست نخواهندزد .

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان جواب پاکستان را با یک ضرب المثل گفت و آن: « برف بام تان را بالای ما نیاندازید. »

اخیرآ هیآتی از پاکستان به افغانستان آمد (وزیر دفاع، رئیس سازمان اطلاعاتی یعنی آی اس آی و نماینده پاکستان در امور افغانستان ) ، اینها با معاون اقتصادی رئیس الوزار آقای ملابرادر و سرپرست وزرات دفاع جناب ملایعقوب مجاهد دیدار و ملاقات کردند.

در جریان این سفر دروازه تورخم بروی مسافرین و کالا های تجارتی و ترانزیتی دوطرف هم بسته و در این ساحه یک شب برخورد مسلحانه هم رخ داد که طبعا این برخورد برای دوطرف کشته و زخمی هم داشته است که آنرا از طریق رسانه ها اعلان نکردند و این یک امرطبیعی است و بقول معروف« در جنگ نان و حلوا بخش نمی شود» بهر صورت این یک امر تاسف بار است .

در قسمت آمدن این هیات بعضا گفته شده که : هیآت مذکور برای حل مشکلات تاجران آمده است. ما گرچه در جریان واقعیت های این سفر نیستیم اما بقول برادر ترکمن ما « ماهم کم کم فارسی بلیور» اینرا با توجه به عرف دیپلوماتیک گفته میتوانیم که پاکستانی در حالی که در امور تجارت و اقتصاد مسئولینی دارد برای حل مشکلات تاجرانش وزیر دفاع و رئیس آی اس آی  نخواهند پرداخت زیرا این موضوع به ایشان ارتباط ندارد و اینکه گفته میشود این یک هیآت اقتصادی بوده قابل قبول نیست .

برداشت ما این است که حتما بحث بحث امنیتی بوده است .

برطبق نوشته های بعضی از شبکه ها بین وزیردفاع افغانستان و رئیس آی اس آی برخورد لفظی هم صورت گرفته است. رئیس آی اس آی گفته که طالبان پاکستان در خاک افغانستان پایگاه دارند اگر شما جلو اینها را نگیرید ما در داخل افغانستان عملیات می کنیم.  وزیر دفاع افغانستان جناب ملایعقوب به جوابش گفته که افغانستان بی صاحب نیست و دنیا شاهد است که برسر امریکا چه آمد.

این سخن منبع رسمی ندارد. اما چنانچه اگر راست باشد باید به وزیر دفاع جناب ملایعقوب هزار آفرین گفت و از ایشان اعلان پشتیبانی باید کرد.

همانگونه که عرض شد پاکستان دقیقا در پی انحراف افکارعامه است و میخواهند اینگونه ضعف های ناشی از اختلافات درونی خود را توجیه نمایند .

پاکستان باید بداند که دیگر آن محبوبیتی که در بین مردم افغانستان داشت مخصوصا در دوران جهاد با روسها، امروز نه تنها آن محبوبیت را ندارد بلکه با این گونه برخورد ها، موجی از کینه و نفرت را در دل مردم افغانستان ایجاد کرده اند.

پاکستان با کشور ما افغانستان 2200کیلومتر مرز دارد که از تمام این فاصله امکان رفت و آمد موجود است و دوطرف این مرز هم کسانی زندگی میکنند که اکثرآ با هم خویشاندی دارند. دیگر آنزمان گذشته که پاکستان بگوید که دستش بالاتر است و این افغانستان است که در طول این مرز آسیب پذیر است. زیرا همانگونه که اگر افغانستان در طول این مرز آسیب پذیر است، پاکستان نیز آسیب پذیر می باشد.

از بسته شدن بنادر تنها افغانستان متضرر نخواهد شد؛ بلکه بیشترین ضرر متوجه پاکستان خواهد شد، زیرا پاکستان برای فروش کالا های تجارتی خود تنها آسیای میانه را دارد که جزاز طریق افغانستان راه دیگری ندارد. اما افغانستان برای واردات و صادرات خود حداقل هفت مسیر باز دیگر را دارد. اگر ذغال سنگ افغانستان در پاکستان فروخته نشود دهها خریدار دیگر دارد. هم اکنون هم مهم ترین اقلام وارداتی افغانستان (مواد نفتی و گازمایع و آردو...) از پاکستان نمی آید.

ما برای پاکستان اینرا با وضاحت می گوییم که اینگونه برخورد ها ( خاله خاله بیا جنگ بزورکنیم ) به نفع نیست. مطمئن باشندکه هیچگاهی مردم افغانستان تسلیم زور و فشار نخواهند شد. با مردم و حکومت افغانستان برخورد سالم و عقلانی را در پیش گیرید، به قول مردم ما « همسایه بازار همسایه است »

اینرا نیز تذکر میدهیم که همانگونه که ما به منافع ملی وقوانین همه کشور ها،  مخصوصا همسایه ها احترام می گذاریم همین گونه از سایر کشور ها و همسایه ها نیز این توقع را داریم که به منافع ملی و ارزشهای دینی و ملی ما هم احترام بگذارند یعنی « صدا از دو دست می آید » خواست های یکطرفه از ما برای تک تک مردم این کشور قابل قبول نبوده و نیست. ما میخواهیم روابط سیاسی توآم با عقلانیت و دوجانبه و بالمثل با همه داشته باشیم، زیرا دنیای سیاست دنیای « بده و بگیر» با بقول ایرانی ها « بده و بستان » و یا بقول پاکستانی ها « دیدو ، لیلو» هست.  امیدوارم در این ارتباط صبر و حوصله افغانستانی ها را بیش از این امتحان نکنیدزیرا بقول معروف ما در وضعیت بد اقتصادی و محصور از هرجناج قرار داریم یعنی به اصطلاح عامه مردم « کارت به استخوان رسیده است .»  گزارشهای که از وضعیت اقتصادی مردم از طریق ملل متحد به نشر می رسد واقعا نگران کننده است. اگر فشار ها زیاد شد بدانید که : « آدم برهنه از آب نمی ترسد.» وچنانچه اگر خود به مرحله ای رسیده اید از اتخاذ تصمیم عاقلانه عاجز ماندید ما به عنوان برادر شما را همکاری خواهیم کرد. والسلام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر