۱۳۹۹ تیر ۲۶, پنجشنبه

نگاهی به کودتای 26 سرطان 1352 به افغانستان


کودتای 26سرطان، سرنگونی حکومت شاهی وآغازتباهی افغانستان  : 


غلام علی صارم 

بقول مرحوم صدیق فرهنگ مورخ شهیر کشور«جمهوری شاهانه داودخان»
26سرطان سالروز کودتای سفید داود خان است که ظاهرآ اسم رژیم شاهی به جمهوریت مبدل گردید.
چهل و چهار سال از حکومت مطلقه خانواده سلطان محمد طلایی در راس نادر در افغانستان میگذشت ، خستگی مردم از وضعیت موجود و لبریز شدن کاسه های صبر مردم باعث گردید تا این خانواده به منظور حفظ قدرت سیاسی دست به نیرنگ تازه ای زده و اقدام به کودتا و  تبدیل رژیم شاهی به جمهوریت نموده ودر بیست و ششم  سرطان 1352 که رهبری کودتا را سردار داود پسرعمو و شوهر خواهر ظاهر شاه به عهده داشت راه اندازی نمودند.
هماهنگی خانواده سلطنتی در این امرکاملا واضح و اشکار است که به یک مورد اشاره میکنیم : داود تمام اعضای خانواده را دستگیر و دارایی ها و زیورات زنان  شان را کاملا ضبط نمود، اما درهمان روزهای نخست همه نزدظاهرشاه به روم و بوسیله هواپیما فرستاده شده  و سه روز بعد تمام وسایل و زیورات شان را نیز روان کرد. 
در  گام نخست داود کودتایی را که راه اندازی کرد به همکاری جناح پرچم حزب دموکراتیک خلق(کمونیستها) بود.
قبل از 1343 او مدت تقریبا ده سال پست صدارت را به عهده داشت او دردوره صدارت خودش  نسبت به افغانستان خیانت بزرگی را انجام  داد که به مواردی از آن مختصرا اشاره می کنیم :
1-    زمانیکه امریکا به پاکستان مقداری اسلحه و مهمات کمک کرد، داود این کمک ها را نسبت به افغانستان خطرناک تلقی نموده و خواهان کمک های نظامی از امریکا گردید ، اما امریکاازدادن کمک نظامی به افغانستان ابا ورزیده و صرف به کمک های اقتصادی و فرهنگی اکتفا نمود. اما داود اینبار دست طلب به سوی روسها دراز کرد، روسها نیز به تقاضای او پاسخ مثبت داده و سلاح های  کهنه و فاسد شده و باقیمانده از جنگ جهانی دوم را با قیمتی که تا آخر کسی نفهمید چه مقداراز سرمایه کشور دراین راستا  مصرف شد، به افغانستان دادند و به همین بهانه صدها جاسوس  خود را نیز به عنوان کارشناس و  مشاورنظامی داخل اردوی افغانستان نمودندو به همین ترتیب اسرار نظامی افغانستان کاملا در اختیار روسها قرار گرفت.
2-    او  در گام نخست کمونیست هایی را بقدرت رسانید و به عنوان ولسوال در اطراف فرستاد که حتی از تجاوز به ناموس مردم هم ابا نورزیدند. کشف گور دسته جمعی که تعدادی را  بنام دیوانه و گدا درمنزلی زندانی کرده بودند و از پول  اعاشه آنها سوء استفاده میکردند و آنها همانجا بودند تا از گرسنگی می مردند وقتی او خبر شد حتی یک کلمه هم در این مورد نگفت.
3-    سیاست خام پشتونستان خواهی او که نشآت گرفته از فکر فاشیستی اش بود حتی تا امروز مردم ما را خساره مند ساخته و می سازد.

4-    در نخست دوستی او  با روسها و بعد مشاجره کودکانه و احمقانه اش با برژنف رئیس جمهور شوروی وقت؛ برسر میزمذاکره  دقیقا افغانستان را به میدان رقابت قدرت های شرق و غرب قرار داد. ( این برخورد در عصر جمهوریت او صورت گرفته است)
5-    قرار داد گاز شبرغان و  احداث پایپ لاین و نصب وسیله اندازه گیری و مقدار گاز در خاک شوروی و بدور از دسترس افغانها هم یکی از بزرگترین خیانت های او به اقتصاد کشوراست .
میتوان از صدها مورد از اعمال نادرست اودردوره صدارت و جمهوریتش  که افغانستان را همچنان عقب مانده نگهداشت یاد کرد، اما صرف منباب یاد آوری به همین چند مورداکتفا شد.  
در نتیجه داود با تامین ارتباط آنهم بصورت خیلی  ذلیلانه نه دوستی متقابل با روسها از یک طرف کشور را در معرض رقابت قدرت های بزرگ جهانی (امریکا و روس) قرارداد واز طرف دیگر باعث تقویه حزب کمونیست وابسته به روسها در  کشور  گردید واین حزب منشعب هم با اتحاد حزبی و پشتوانی روسها در هفتم  ثور 1357 کودتای سرخ وننگینی را راه اندازی کرده او و بیشتر اعضای خانواده اش را به قتل رساندند.
فسادجاری در افغانستان ، بیش از چهار دهه جنگ و خونریزی ، قتل و ویرانگری توسط داود آغاز شد وکمونیست های بیوطن که روزی از جانب او  حمایت و تقویه می شدند آنرا به اوجش رسانیدند.
نوت: جوانان و محصلین عزیز که میخواهند در مورد داود و عملکرد او چه در دوره صدارت و چه در دوره جمهوریتش تحقیق نمایند به جلد سوم افغانستان در پنج قرن اخیر نوشته مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ مراجعه و مطالعه نمایند. )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر