۱۳۹۴ بهمن ۲۱, چهارشنبه



مالیات گرفتن از دکتوران و یا متواری ساختن کادر ها از کشور؟
دراین روز ها وزارت مالیه با کمال پررویی به جان داکترانی افتاده اند که تمام وقت شان اعم از شب و روز وقف خدمت مردم مظلوم کشور است و میخواهد اینها را نیز با آوردن فشار از خدمت مردم شان دورسازند . درحالیکه  هزاران مورد دیگر وجود دارد که میتواند هم میزان عواید دولت را بالا ببرد و هم خدمتی باشد برای کشور و تطبیق قانون و تقویه روحیه قانون پذیری .
خیلی شرم آور است که عواید گمرکی به اساس متر مکعب اخذ می شود، اما از یک بقال بیچاره که تمام سرمایه اش 50000 افغانی نیست  او را هر ماه یکبار تحت فشار قرار میدهند .
کمپنی های تیلفون روشن، بیسیم ، اتصالات، ام تی ان و.... درست است که در ابتدا کمپنی های سرمایه گزاری بودند و جواز شان از آیسا بود و باید هم میبود ، اما اینها یک سلسله کار های تجارتی انجام میدهند مثلا فروش گوشی های موبایل ، فروش سیم کارت ، فروش کریدت کارت ، بپرسید که آیا اینها جواز تجارت دارند یانه ؟،
جنا ب رئیس جمهور شاهد است که سال 1382 وقتی عواید هرات مرکزی شد ، جناب شان در آن وقت وزیر مالیه بودند و رئیس هیئت اعزامی به هرات، و بنده هم از جانب وزارت تجارت دوماه در هرات کار کردیم وقتی عواید گمرگ هرات و سایر نمایندگی ها از سایر وزارت خانه ها سنجش شد ، گفته شد که اگر بنادر هرات بصورت درست کنترول شود حد اقل هفتاد فیصد بودجه عادی کشور تامین می شود ، به اساس سنجشی که ما در همان موقع داشتیم بنادر افغانستان اگر کنترول شود عوایدش بالاتر از بودجه عادی کشور می گردد . که در این صورت اگر عواید مراکز تجارتی ، مالیات زمین های زراعتی و......را به آن بیفزاییم دوبرابر بودجه عادی کشور می گردد(البته جدااز استخراج معادن ، مراکز تولید و کمپنی های سرمایه گزاری ) که در این صورت دیگر ضرورت به این نخواهد بود که بجان  داکترو یا دیگر کسانی که خدمتگار مردم هستند بیافتند.
هیچ میدانید روزانه حداقل دوهزار نفر بخاطر تداوی به هند ، پاکستان و سایر کشور ها میروند که اگر اینها هرکدام بطور اوسط پنج هزار دالرامریکایی  مصرف کنند جمله می شود:  ده میلیون دالر امریکایی در روز، و در یک ماه میشود:
سه صد میلیون دالر امریکایی و در یک سال میشود : سه میلیارد و شش صد میلیون دالر امریکایی.  حالااگر این احصائیه را دقیق انجام دهیم  یقینا این مبلغ حداقل دوبرابر خواهد شد زیرا من دیده ام که مریضانی بودند که سی هزار و چهل هزار دالر مصرف کرده اند ، حالا اگر از اینها بگذریم همین سه میلیارد و شش صد میلیون دالر پول کمی است ؟ اگردولت خود این سرمایه گذاری را انجام دهد و این پول ها به داخل کشور مصرف شوند افغانستان در ظرف پنج سال از لحاظ امکانات صحی به کجا خواهد رسید ؟ چر ا بالای این مدارک فکر نمی شود ؟
یکبار دیگر تاکید می کنیم که : همانگونه  که زیرا نام اصلاحات هزاران مامور را از وظیفه اش دور ساختند و در نتیجه صف مخالفین را تقویت کردند ، با فشار آوردن روی دکتوران  ، اینها را نیز از کشور دور خواهند ساخت ، و اینها کسانی نیستند که در بیرون از افغانستان مشکل داشته باشند ، یقینا صدها داکتر ما همین حا لا دعوتنامه های شفاخانه های خارجی را بدست دارند اما تعهد شان اجازه نمی دهد که وطن و مردم خود را ترک کنند ، ولیکن فشار ها و بی انصافی ها بالاخره این کادر ها را نیز از وطن متواری خواهد ساخت . امیدواریم که در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر